5 tipů pro zabezpečenou online výuku

Nabízíme vám první část našich užitečných námětů a triků, jak na online výuku.

1. Zajištění technického personálu

Nejprve je potřeba si říct, zda máme vůbec k dispozici nějaký vyškolený personál, který je schopen online vzdělávací systémy bezpečně nakonfigurovat. Je potřeba nastavit systém uživatelských účtů a zajistit případnou podporu v situacích, kdy dojde k bezpečnostnímu incidentu. Bohužel ne každá škola si takového odborníka může dovolit. V budoucnu bude tato pozice ale nevyhnutelná.

2. Výběr vhodného nástroje pro realizaci e-learningu

Než ale začneme řešit IT specialistu, musíme si určit, jaké nástroje – komunikátory – jsou pro online výuku vhodné. V první vlně učitelé často využívali to, co měli po ruce. Jednalo se například o Facebook Messenger, WhatsApp, Skype, Zoom či u žáků oblíbený Discord. Školy však často nerespektovaly, že tyto nástroje mají definován minimální věkový limit pro používání - a to zpravidla 13 let, u WhatsApp dokonce 16 let. Tyto nástroje by tak bez souhlasu rodičů neměli žáci mladší 15 let ke komunikaci používat.Školy by měly používat takové systémy, které dodržují opatření spojená s GDPR, a které poskytují škole jednotné vzdělávací prostředí. V tomto případě je pak vhodnou volbou používání produktů Google GSuite či Microsoft (Teams, Office365).

3. Nastavení uživatelských rolí a pravidel pro online komunikátor

Online nástroj už máme vybraný. Teď je potřeba nastavit v něm uživatelské role učitele a žáka a zajistit jim přístupová práva. Jedním z problémů využívání videokonferenčních systému bylo, že žáci mohli díky nesprávně nastaveným rolím například sdílet nevhodný obsah, vypínat mikrofon učitele (mute), případně ho dokonce vyhodit z výuky (kick). Tyto problémy nastávaly také v situaci, kdy žáci vstoupili do dané videokonference dříve než učitel - získali pak vyšší oprávnění a opět mohli narušovat výuku, či dokonce zakázat učiteli do místnosti vstoupit. Z tohoto důvodu doporučujeme používat funkci předsálí - žáci před samotnou videohodinou zůstávají ve virtuálním předsálí a do hodiny se dostanou teprve tehdy, až jim učitel povolí přístup.

4. Nastavení uživatelských účtů a hesel

Pro zajištění bezpečné online výuky je velmi důležité správně nastavit uživatelské účty žáků - podle názvu účtu by totiž v souladu s bezpečnostními standardy nemělo být možné poznat, o účet kterého žáka se jedná. Název účtu, například karelnovak@ebezpecnaskola.cz, je tedy z hlediska bezpečnosti zvolen chybně. Toto opatření je důležité proto, aby nemohl být žák kontaktován uvnitř vzdělávacího prostředí osobami zvenčí - například pomocí e-mailové komunikace (GMail, Outlook), ale také mimo jiné přímo prostřednictvím vzdělávacího prostředí ( z MS Teams mimo doménu školy). Proto je také vhodné omezit komunikaci s žáky na komunikaci uvnitř školní domény - osoby z vnějšího světa tak nebudou moci žáky tímto způsobem kontaktovat. Toto opatření je obdobné, jako když zakážeme cizím osobám přístup do školní budovy a školních tříd.

5. Využívání cloudu

V případně online výuky je velmi užitečné využívat cloudových řešení (často integrovaných přímo do jednotných vzdělávacích prostředí), která umožňují například pravidelně zálohovat data spojená s výukou a zajistit jejich obnovu v případě bezpečnostního incidentu (například malware, ransomware apod.). Pozor - do komerčních cloudových řešení nepatří citlivé údaje spojené s žáky. Jedná se například o zprávy z pedagogicko-psychologických poraden či další podobné materiály o dítěti (zdravotní dokumentace, vyšetření apod.).
 

V dalším článku se podíváme na ochranu osobních údajů. 

Zdrojem tohoto textu je manuál „Jak zabezpečit online výuku“. Zpracoval jej Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí a Pedagogické fakulty olomoucké univerzity ve spolupráci s naším vzdělávacím portálem O2 Chytrá škola.
Kompletní materiál si můžete stáhnout ZDE.

Chcete se dozvědět něco dalšího o vychytávkách pro online výuku? Nebo potřebujete s něčím poradit?
Využijte našeho diskuzního fóra na Portálu pro školy a učitele.

Máte dotaz, nápad nebo zájem o novinky?

Stačí nám napsat, nebo jen zaškrtnout souhlas k odběru novinek. O zbytek se postaráme.

Informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o právech subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění, jsou k dispozici v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů.