Fenomén Clubhouse: Pozor na falešnou identitu a deep fakes

Sociální síť Clubhouse se valí Českem.

Ve virtuálních místnostech – tzv. roomkách - debatují novináři, politici, lidé z byznysu, umělci, ale i kamarádi a děti. I tato aplikace v sobě ale skrývá několik reálných nástrah v oblasti kyberbezpečnosti či deep fakes.

Jak funguje Clubhouse?

Tato sociální síť funguje pouze na sdílení mluveného slova v rámci takzvaných „roomek“. Jedná se o jednotlivé místnosti s určitou tematikou. Uživatelé této appky se člení na publikum a řečníky. I posluchači se ale mohou přihlásit o slovo u moderátora a přidat se tak k řečníkům. Clubhouse je zatím k dispozici jen pro uživatele operačního systému iOS. Můžete ji tak využívat pouze v iPhonu, Macu či v iPadu se SIM kartou. Vývojáři už ale pracují i pro verzi pro operační systém Android.

Do appky se můžete dostat, jen pokud obdržíte SMS pozvánku od jiného uživatele. Se „vstupenkami“ už se čile obchoduje. Na „černém trhu“ za ni zaplatíte částku kolem 200 korun. 

Falešná identita

Mezi základní pravidla Clubhousu patří zákaz využívání falešných jmen. „Fakeové“ profily známe dobře z dalších klasických sociálních sítí, jako je Facebook či Instagram. S tím souvisí jeden problém. Po celém světě se začaly objevovat služby a aplikace, které se za Clubhouse vydávají.

Funguje to tak, že „fakeová“ aplikace využije nastavení telefonu a dostane se k nahrávání audia a videa. Pomocí sofistikovaných algoritmů může využít i vaše kontakty a zprávy. To už tu ale bylo.

S Clubhousem se ale objevuje nové bezpečností riziko. Falešná aplikace může ze získaných dat ukrást potřebné množství vzorků vašeho hlasu. Díky tomu vzniká prostor pro tvorbu falešné identity vytvořené s pomocí umělé inteligence – takzvaných hlasových „deep fakes“. Útočník je totiž schopen z dat díky algoritmům vytvořit slovní zásobu, která bude působit velmi reálně. Může se tak vydávat za někoho jiného a telefonovat například hlasem cizího člověka. Při stahování mobilních aplikací buďte proto obezřetní.

Pravidla, jak se v "roomkách" chovat, shrnuje následující desatero z instagramové stránky „Clubhouse Česko“:


 

Není to nic špatného 

Cílem článku není v žádném případě někoho strašit. I tato aplikace přináší v oblasti komunikace mnoho dobrého. V době, kdy hodiny sedíme u pracovních či školních online hovorů, je příjemné zavřít oči a jen poslouchat či mluvit. Clubhouse tak reaguje i na velkou oblibu podcastů. V tuzemsku se tahle sociální síť teprve rozjíždí. V USA už funguje od jara loňského roku. Bude zajímavé sledovat, jak dlouho si udrží exkluzivitu.

 

 

 

 

Máte dotaz, nápad nebo zájem o novinky?

Stačí nám napsat, nebo jen zaškrtnout souhlas k odběru novinek. O zbytek se postaráme.

Informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o právech subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění, jsou k dispozici v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů.