Výsledky výzkumu Český učitel ve světě médií

Jak se učitelé orientují ve světě médií? Jak pracují s informacemi a kde je  získávají a ověřují?  

Jedním z milníků tohoto roku bylo vyhlášení výsledků výzkumu Český učitel ve světě médií. Tato zásadní aktivita aktivity byla spolu s grantovou výzvou představena na tiskové konferenci v prostorách coworkingového centra ve Foru Karlín.

Proč právě  toto téma?

Téma mediální komunikace a kritického myšlení považuje program O2 Chytrá škola pro tento rok za jedno z klíčových. Jejich posilování je pro fungování v současném, informačně přehlceném světě, zcela zásadní. A jednou z cest, jak mediální gramotnost zvyšovat, představuje právě průřezová mediální výchova, která je součástí vzdělávacího kurikula již na úrovni základních škol.

Společnost O2 společně s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci a Centrem PRVoK uskutečnila v první polovině roku unikátní výzkum Český učitel ve světě technologií mezi více než dvěma tisíci českých učitelů. Cílem bylo zjistit, jak se učitelé základních a středních škol staví k mediální výchově, jak konzumují informace, jakým zdrojům důvěřují, z jakých informačních zdrojů čerpají pro výuku a jak jsou schopni rozpoznat dnes již tradiční témata dezinformací. 

Pokud vástoto  téma zajímá, a věšříme, že ano, vstupte na tuto stránku. A jestli už teď sami tušíte, že máte občas problém pravdu a blud v médiích rozpoznat, na nic nečekejte a přiučte se něco na portále O2 Chytrá škola v sekci Mediální gramotnost. 

✔️ Výzkum nám opět poskytl cenné poznatky. Ale není jediným nástrojem, kterým se s dezinformacemi snažíme bojovat. Neméně důležitým tématem setkání s novináři bylo představení aplikace Verifee, kterou vyvíjí tým Centra pro umělou inteligenci v O2 – Dataclair.ai. Cílem této aplikace je vyvinout a poskytnout transparentní nástroj pro kultivaci mediálního prostoru v ČR – pro širokou veřejnost, ale primárně s cílem dát tento nástroj k dispozici školám, resp. učitelům. Jak jsme už na intranetu zmiňovali, konkrétně tato aplikace spočívá v tom, že pomocí umělé inteligence bude možné identifikovat nedůvěryhodné články a texty, a rozlišovat hlavní znaky případných fake news.

✔️ A když zrovna nezkoumáme nebo  nevyvýjíme, rádi, když můžeme podpoříme podobně smýšlející subjekty. Jedním takovým jsou například Fakescape z Masarykovy univerzity v Brně, kteří světu představili novou edukativní karetní hru Nekrm kachnu!. Ta má za cíl zábavnou formou zvyšovat mediální gramotnost u žáků základních a středních škol. Hra byla vyvinuta za finanční podpory O2 a o  jejím šíření jste se  mohli doslechnou z nedávné  úspěšné kampaně na HitHit.

Více informací si o výše uvedeném můžete přečíst v naší tiskové zprávě

✔️ A tím nejdůležitějším je odkaz na samotný výzkum Český učitel ve světě médií, který najdete na portále O2 Chytrá škola.

Máte dotaz, nápad nebo zájem o novinky?

Stačí nám napsat, nebo jen zaškrtnout souhlas k odběru novinek. O zbytek se postaráme.

Informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o právech subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění, jsou k dispozici v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů.