Jak připravit Google Učebnu na nový školní rok?

Používáte ve škole Google Učebnu? Máme pro vás pár nápadů, které se určitě vyplatí a hlavně ušetří spoustu času. 

Jak „Učebnu“ uspořádat, Co si počít se starými kurzy. Vymazat je? Přejmenovat? To určitě ne. Řešením je kopie a archivace. 

Potřebuji generální úklid

S desítkami kurzů se po určité době můžete ve vaší Google Učebně poněkud ztrácet. Sice lze měnit pořadí kurzů a nové si tak přidat na začátek. Dlouhodobě je to ale opravdu neúnosné. Naštěstí tu existuje možnost archivace.  

Šup s kurzy do „Archivu“

  1. Dokončete v kurzech vše, co potřebujete vyřešit. Dopište komentáře, rozlučte se se studenty ve streamu. 
  2. Vyberte kurz, který bude sloužit jako podklad pro nový školní rok a zkopírujte jej (jak kopírovat kurz se dočtete o kousek dál).  
  3. Přesuňte všechny uzavřené kurzy do „Archivu“. 

Kopie kurzu za 10 sekund

  1. Nyní vám v "Učebně" zůstaly vzorové kurzy pro každý předmět a ročník. Ty se stanou základem pro výuku v novém školním roce. 
  2. Abyste si v budoucnu ušetřili čas, doplňte právě nyní do těchto šablon kurzů všechny nové materiály, opravte a doplňte texty, uspořádejte aktivity. Určitě jste v průběhu minulého školního roku dostali spoustu bezva nápadů a nyní nastala ta pravá doba je do kurzu dodat. 
  3. Když máte vše doplněno, můžete kurz libovolně kopírovat. Pokud se tedy dozvíte, že od září učíte třeba zeměpis v 7. ročníku ve třídách A, B a C, podle této šablony si nakopírujte další 2 kurzy a pojmenujte je podle aktuální třídy. 
  4. Jak kopírovat kurz? To je opravdu otázka na 10 sekund. Na titulní straně „Učebny“ v hlavičce konkrétního kurzu klikněte na „Menu“ a vyberte možnost „Kopírovat“.

Takto si naklonujete z šablon všechny kurzy podle aktuálního úvazku a vašich potřeb. Nemusíte tedy nic mazat, přejmenovávat ani vyhazovat žáky z kurzů. 

Je také dobré vědět, jak se vlastně tyto kopie kurzů chovají a jak funguje „Archiv“. 

Jak fungují kopie kurzů

Kopie kurzu je už ze svého principu nachystaná na novou výuku. Protože:

  1. Z kopie jsou automaticky odebráni všichni studenti i další učitelé. 
  2. Stream je vyčištěný a prázdný. Neexistují žádné události ani upozornění. 
  3. Všechny materiály, úkoly a testy, prostě úplně vše, co máte v kurzu, je přepnuto do stavu „Koncept“. Proto případný nový student nevidí vůbec nic, co vy jako učitel postupně nepovolíte. 
  4. Všechny úkoly mají samozřejmě také vynulované termíny odevzdání. A klasifikace je také prázdná. Bez studentů to nemá smysl, že?! 

Videonávod – Jak připravit Google Učebnu na nový školní rok

Jak funguje archivace

Nebojte se archivace kurzů. Nejedná se o nevratné vymazání. Ke všemu v „Archivu“ se dá kdykoliv vrátit a kurz lze také obnovit zpět mezi aktivní. 

  1. Po přesunu kurzu do „Archivu“ do něj studenti ztratí přístup. Zmizí z jejich „Učeben“. Ale vy jako učitel se tam pořád dostanete. 
    V „Archivu“ vidíte původní obsah kurzu - všechny vaše pracně vytvořené materiály a úkoly. Můžete se k nim kdykoliv vrátit, či je dokonce znovu použít a vyvolat je do živých aktuálních kurzů. 
  2. Vaše studenty kurzu v „Archivu“ vidíte. Ti nezmizí. Máte přístupné jejich práce a odevzdané úkoly. 
  3. Je tu zachovaná i veškerá konverzace ve streamu a osobní komentáře. Možná se vám to bude v budoucnu hodit.
  4. Máte dokonce přístup ke klasifikaci jednotlivých studentů. 
  5. Pokud přesunete kurz z „Archivu“ zpět mezi aktivní, studentům se obnoví přístup a mohou znovu pracovat. 

A co když chci kurz definitivně smazat?

I to je možné. Každý kurz lze vymazat. Jen je potřeba pochopit principy, na kterých to funguje. 

  1. Kurz nevymažete z titulní strany „Učebny“.
  2. Musíte jej nejdříve archivovat a pak vymazat z „Archivu“.
  3. Tím se definitivně ztratí jeho nastavení a obsah. 
  4. Ale pozor, materiály kurzu zůstávají na vašem „Google Disku“. Každý kurz má totiž na „Disku“ svoji složku a ta zůstává i po vymazání kurzu z „Učebny“. Takže teoreticky se můžete ke starým materiálům vrátit sem.

Videonávod – Jak na archivaci a obnovení kurzu

Hotovo!

Když nepočítáme doplnění vzorových kurzů o nové materiály a jejich aktualizaci, může vám taková příprava „Učebny“ na nový školní rok trvat pár minut. Výše uvedené principy platí nejen pro „G Suite pro vzdělávání“ (a školní „Učebny“), ale i pro vaše osobní „Google Učebny“ navázané na obyčejný Google účet. Takže jsou univerzální pro učitele, freelancery i jiné lektory. 

A jaký je nejefektivnější postup, který budete mít nachystaný během půl hodiny?

  1. Vytvořit vzorovou šablonu z toho nejpovedenějšího kurzu.
  2. Archivovat ukončené kurzy.
  3. A kopírovat z šablony kurzy podle aktuálního úvazku.


Autor: Pavel Hodál, učitel a lektor
Článek byl publikován na serveru tybrdo.cz.

Přečtěte si

Google Učebna a G Suite pro vzdělávání

Google Učebna (v angličtině Google Classroom) je služba od společnosti Google zaměřená na práci ve třídě při vyučování. Umožňuje učitelům vytvářet a spravovat úkoly, efektivně poskytovat zpětnou vazbu žákům, snadno komunikovat se studenty v rámci jednotlivých tříd a kurzů, vypisovat testy, přejímat domácí úkoly nebo například pořádat videokonference.

Máte dotaz, nápad nebo zájem o novinky?

Stačí nám napsat, nebo jen zaškrtnout souhlas k odběru novinek. O zbytek se postaráme.

Informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o právech subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění, jsou k dispozici v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů.