Zpět na webový portál

Děti reklamu nepoznají. Co s tím? (4/4)

Reklamu na internetu mnohdy nepoznají ani dospělí. U dětí je to ještě komplikovanější v tom, že nemají potřebné zkušenosti.

Navíc je manipulují přímo jejich vrstevníci. Youtubeři a instagrameři jsou zhruba stejně staří a svým obsahem ovlivňují stovky tisíc lidí. Jsou mezi nimi zodpovědní, ale i nezodpovědní jedinci. Proto je na rodičích, aby sledovali, na koho se vlastně jejich děti dívají.

Nepočítejte s tím, že zákaz YouTube nebo Instagramu něco změní. Děti si přístup k nim najdou i bez vás díky spolužákům a kamarádům.

Děti reklamu u youtuberů nepoznají, považují ji za zábavu. Bez nápovědy ji pozná jen jedno dítě z deseti. Instagram a další sociální sítě už zavádějí opatření a nutí influencery sponzorovaný obsah označovat, malé označení se ale snadno přehlédne. Jak by měla vypadat reklama na sociálních sítích?

Seznamte děti s reklamou

Už od malička s dětmi o reklamě mluvte a ukazujte jim ji na různých případech. Na začátku to nejlépe půjde s televizí, tamní reklamní předěly jsou snadno poznatelné. Později můžete přejít na internet a reklamní bannery. Ve vyšším věku přidejte fakt, že reklama používá k dalšímu cílení informace, které o dítěti ví z jeho sociálních sítí a chování na internetu.

Skrytá reklama se netýká jen nedostatečně označených příspěvků influencerů. Filmy a hudební videa se jí doslova hemží. Tzv. product placement je další slovní spojení, které by každý měl mít ve svém slovníčku. Jde o formu skryté reklamy, kdy jsou produkt nebo služba jakoby náhodou přítomné v záběru.

Zaujalo něco vaše dítě z reklamy? Hodně by vám mohlo pomoci, když děti necháte spořit na vytouženou věc z kapesného a příležitostných výdělků. Zjistí, že všechno má svou cenu, a že vydělat potřebnou částku není tak lehké.

Učitelé už ví, že hodně dětí si zhruba od čtvrté až páté třídy myslí, že je dobré být youtuberem, že je to záruka úspěchu, jde o legraci, která navíc vydělává peníze. Děti netuší, jak technicky, znalostně i finančně náročné je to podnikání. Skutečně úspěšných youtuberů a kanálů je jen málo, statisíce a miliony dalších spíš živoří nebo o nich skoro nikdo neví.

Podklady ke stažení

Videa