Zpět na webový portál

Využití VR ve vzdělávání (3/7)

Virtuální realita je ideální pomocník pro vzdělávání. Dokážete jí snadno doplnit výklad o názorné ukázky, které žáci ocení a díky kterým si látku lépe zapamatují. 

Poznávání světa

Virtuální realita nenabízí jen uměle vytvořené prostředí. Prostřednictvím řady aplikací si můžeme prohlížet fotografie a 360° videa z reálného světa. Jde tak o zajímavou a snadně dostupnou alternativu k cestování. Chcete vidět z blízka Eiffelovu věž v Paříží, rozhlédnout se z pyramidy v Gíze nebo se procházet ulicemi Manhattanu? Se správnou aplikací to není problém. Obchod Google Play pro Android nebo App Store pro operační systém iOS jich nabízí spousty.

My doporučujeme aplikaci Google Street View. Technologie je vytvořená pomocí snímkování panoramatických fotek, které si můžete zobrazit i na VR brýlích. Stačí zadat místo, kam se chcete podívat, a kliknout na ikonku Google Cardboard v horní části obrazovky. Další zajímavou aplikací je Google Expeditions. Učiteli umožňuje vzít své studenty na výlet do virtuální reality a neomezuje se jen na cestování.

Pokud raději sledujete videa, pro vhodnou aplikaci nemusíme chodit daleko. Stačí nám známý internetový server YouTube, který obsahuje obsáhlou databázi 360° videí. Spousta z nich pochází nejen od obyčejných lidí, ale i od sportovců, kteří natáčí svůj oblíbený sport nebo od filmových profesionálů. Většina mobilních telefonů už má YouTube aplikaci předinstalovanou. Stačí si tak vyhledat 360° video z oblasti, která vás zajímá, a v nastavení zapnout VR režim. To nabízí i satelitní a kabelový televizní kanál Discovery Channel, na jehož webové stránce nalezneme 360° videa z jeho populárních televizních pořadů.

Dějepis a zeměpis

VR videa lze využít hned v několika oborech, např. v historii, zeměpise, přírodopise nebo v cestovatelském průmyslu. Ve výuce dějepisu se žáci mohou přenést do virtuálního prostředí a nahlédnout do konkrétní historické doby. Žáci na vlastní oči sledují tematické předměty dané doby a díky svým zážitkům si lépe zapamatují získané informace. Je možné i znova „zažít“ určitou historickou událost. Zajímavým příkladem jsou aplikace Titanic VR nebo Apollo 11 VR. Máte totiž možnost prozkoumat vrak Titanicu nebo převzít kontrolu nad řídícím modulem Apolla 11.

Virtuální prohlídky umožňuje např. Sites in VR. Žákům je prostřednictvím této aplikace umožněno navštívit muzea, památky nebo i místa, která jsou v reálném světě veřejnosti nepřístupná. Lze tak aplikaci využít i v hodinách zeměpisu, kdy odpadá problém s vynaložením cestovních nákladů a je možné „cestovat “zcela bezpečně po celém světě. 

Lidské tělo ve virtuální realitě

Virtuální realita má obrovský potenciál a je využívána stále častěji nejen na základních školách. Na Slovensku už několik středních zdravotnických škol zprovoznilo tzv. virtuální anatomickou učebnu. Studenti se učí anatomii s pomocí aplikace Human Anatomy VR, za kterou stojí slovenská firma Virtual Medicine. Díky 3D modelu lidského těla si v aplikaci můžete prohlédnout každý orgán, sval nebo celou kostru, a podrobně tak prozkoumat jednotlivé části těla, které lze rozebrat a zase poskládat. Tato a jí podobné aplikace zvyšují u studentů motivaci pro studium a pomáhají zlepšovat jejich dlouhodobou paměť. Drtivá většina slovenských studentů, kteří s aplikací pracují, se shodla na tom, že anatomie se jim učí daleko snáz a virtuální realitu by uvítali i v jiných předmětech.

Stavebnictví a mechatronika

Stavebnictví je jednou z mnoha oblastí, kde můžeme maximálně využít potenciál virtuální reality. Tato technologie je velice přínosná, protože pomáhá zlepšovat prostorovou představivost a kritické myšlení studentů. Dále může virtuální svět obsahovat i interaktivní prvky zaměřené přímo na edukaci uživatele, který zkoumá jednotlivé komponenty daného zařízení a zjišťuje, jak funguje a jak se správně používá. Jde tak o ideální variantu, pokud studenti nemají přístup k moderním přístrojům, se kterými by mohli manipulovat a sbírat potřebné zkušenosti. Navíc se nemusí bát, že se poraní nebo že drahá zařízení poškodí.

Výuka cizího jazyka

Virtuální realita dosahuje výborných výsledků i v oblasti výuky cizích jazyků. To dokazují např. čínští studenti, kteří se při výuce anglického jazyka zdráhali mluvit a za pomoci virtuální reality překonávali tuto bariéru. Uživatel ve virtuální realitě jen reaguje na předem připravené scénáře a jeho odpovědi jsou zpracovány a vyhodnoceny umělou inteligencí, která mu okamžitě předá zpětnou vazbu.