Reklama jako odpověď na všechno? (3/4)
I mimo sociální sítě můžeme narazit na reklamu, která na první pohled jako reklama nevypadá – například ve vyhledávání. Když do Google zadáme třeba heslo „tenisky na běhání”, jako první se nám ve výsledcích vyhledávání ukážou reklamy. Jsou sice označené, ale na první pohled vypadají jako běžné odkazy. To, že se ukážou hned na prvním místě, ale neznamená, že by to byly nutně ty nejlepší odkazy. Znamená to, že někdo zaplatil za to, aby se na prvním místě zobrazovaly.
Ukázka reklamy ve vyhledávači – první dva odkazy jsou reklamy.
Ukázka bannerové reklamy na webu
Tyhle reklamy vidíte díky tzv. cookies. Každá naše návštěva webu uloží v prohlížeči krátkou informaci – cookie. Díky tomu nás stránka “pozná”, až ji otevřeme příště. Google si například zapamatuje, kolik chceme na jedné stránce zobrazit výsledků vyhledávání a YouTube bude při náhodném přehrávání vědět, kterou písničku pustit, protože si bude pamatovat, co jsme poslouchali posledně.
Soubory cookie slouží např. i k zapamatování preferovaného jazyka, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace – anebo právě k výběru relevantních reklam.
Reklama dobývá svět filmů a videoklipů
Skrytá reklama se zdaleka netýká jen internetu. I tvůrci filmů, seriálů a hudebních videoklipů mají máslo na hlavě. Jejich díla se skrytou reklamou jen hemží. Přemýšleli jste někdy, proč ve filmu Sám doma musí Kevin od Santy dostat pár bonbonů Tic Tac?
Jedná se o tzv. product placement – doslova “umístění produktu”. Všimněte si, že hrdinové ve filmech a seriálech používají různé značky jídla, oblečení, aut nebo o nich mluví. I to je reklama, která sice proběhne jen tak mezi řečí, ale značky za ni samozřejmě taky platí. Jejich produkt přece uvidí tisíce nebo i miliony lidí. I o této reklamě by ale diváci měli vědět předem. Proto na začátku filmů nebo seriálů můžete vidět dvě písmena PP – zkratku pro product placement.