Co když se setkáte s podvodem (4/4)
Pokud vám někdo ukradne účet na sociální síti, můžete se pokusit získat ho zpět. Všechny sociální sítě na to mají určitý mechanismus. Bohužel je málo pravděpodobné, že by se to povedlo. Nečekejte žádnou velkou pomoc od služby samotné, se zákaznickou podporou Facebooku a dalších sítí není často možné nijak přímo komunikovat, a pokud ano, tak rozhodně ne v češtině. Přesto je dobré se o to pokusit. Krádeže účtu na sociálních sítích sice můžete zkoušet nahlásit i policii, ale ta s tím nebude schopná prakticky nic dělat.
Když vás kontaktuje falešný účet
Na sociálních sítích je vždy možné profil nahlásit. Stačí zajít na profil a tam vybrat možnost nahlášení. V nahlášení vám můžou pomoct i vaši přátelé. Požádejte je, aby falešnou kopii účtu nebo vás hacknutý účet nahlásili. Můžete tím zabránit okrádání dalších lidí.
Pokud jste se stali obětí falešného účtu
I kdybyste třeba ani nepřišli o peníze, postupujte následovně:
- Pokus o krádež nahlaste policii jako podezření z podvodného jednání a poskytněte jí maximum údajů (kopie komunikace s internetovým útočníkem, údaje o provedených platbách atp.). Pachatele neblokujte ani neodstraňujte z přátel.
- Situaci řešte i se svým mobilním operátorem. Ideální je hned pořídit snímky obrazovky s kompletní komunikací se zlodějem. To třeba pro případ, že zloděj účet sám odstraní nebo mu ho smažou. U dětských mobilů vypněte možnost používat tzv. prémiové SMS a další zpoplatněné SMS služby (vypnutí umožňuje každý mobilní operátor).
- Informujte a varujte své přátele na sociální síti. Účet na sociální síti si nastavte jako soukromý.