Zpět na webový portál

Zásady výuky psaní všemi deseti (3/8)

Přesnost

Přesnost je důležitější než rychlost. Největším zabijákem efektivity jsou totiž překlepy a nutnost se v textu vracet zpět, mazat, co bylo špatně napsáno, a poté pokračovat dál. Na začátku hraní není proto kladen takový důraz na rychlost, protože ta přijde sama s časem a praxí. Pokud se ale žáci nenaučí správný prstoklad a budou dělat překlepy, je jim rychlé psaní k ničemu, protože stejně stráví příliš mnoho času mazáním svých chyb.

Přesnost je hodnocena ve všech hrách počtem hvězdiček, a pokud žák nezíská jejich potřebný počet, nemůže přejít do další brány a ani projít tou, která ho pustí do následující části hry.

Plynulost

Ačkoliv rychlost není nejdůležitějším kritériem při správném psaní všemi deseti, přesto jsou tři hry na čas. Je to z toho důvodu, že to je jediný způsob, jak zajistit, aby se žáci naučili psát plynule. Plynulost je totiž klíč k rychlosti. 

Všechny hry lze zvládnout bez závratné rychlosti, pokud žáci budou psát plynule. A proto se celým Psaním Hravě nese rada „pokud ti to nejde a pokud nestíháš, zpomal“. Jestliže žáci sníží tempo a soustředí se na to, aby psali plynule, dělají méně překlepů a ve výsledku je jejich psaní rychlejší, než když se snaží psát co nejrychleji.

Pravidelnost

Není to samé hrát jeden den dvě hodiny v kuse jako hrát každý den deset minut po dobu dvanácti dní. Je to tak při učení se jazyků, matematiky i psaní všemi deseti. Aktivně v kurzu podporujeme to, aby hráči nehráli za každou cenu dlouho, ale především to, aby se vraceli a hráli pravidelně. 

V kurzu je vidět aktivita na kalendáři, kde může hráč pozorovat, jak pravidelně se mu daří hrát. K podpoře pravidelnosti slouží také zasílání e-mailů, které hráče volají zpět do hry, i kdyby to mělo být pouze na chvíli. Při patnáctiminutovém tréninku denně se žák naučí psát všemi deseti za méně než měsíc.

Mnozí učitelé si to uvědomují a jejich hodnocení častokrát vychází nejen z počtu hvězdiček, které student během kurzu získal, ale hodnotí také pravidelnost, se kterou žáci hráli. Mezi materiály pro učitele se nacházejí i případové studie, kde učitelé spolu mohou sdílet „tipy a triky“, které jim ve výuce pomohly.