Jak na nás sociální sítě cílí a co tím sledují? (2/3)
Algoritmy na sociálních sítích nám vybírají příspěvky „přesně na míru“. Každá ze sociálních sítí ale své algoritmy staví trochu jinak. Neškodí podívat se jim pod ruce a zjistit víc.
Facebookové algoritmy
Facebookový feedový koktejl příspěvků vzniká zhruba podle tohohle receptu: Nejdřív se podívej, jaké příspěvky jsou nově k dispozici. Porovnej to se vším, co už o uživateli víš. Na základě toho zkus předpovědět, které z novinek by ho mohly zajímat. Vybrané příspěvky oboduj od nejlepších (pro uživatele) po nejhorší a v daném pořadí mu je zobraz na timeline.
A je to! Zohledňuje se při tom i fakt, jak často na příspěvky reagujete lajky, komentáři nebo sdílením. Facebook obecně trochu víc upřednostňuje příspěvky od vašich přátel a ze skupin, které navštěvujete. Své porci reklamy se ale nevyhnete nikdy. Facebook navíc sleduje vaše chování nejen na sociální síti samotné, ale prostřednictvím cookies a tzv. Facebook pixelu i na dalších webech.
Instagramové algoritmy
Co je dobré vědět a nezapomínat: majitelem Instagramu je Facebook. Z toho vyplývá, že algoritmy Facebooku a Instagramu jsou úzce provázané. Instagram vám servíruje, co chcete nejvíc. Pokud jste si prohlíželi fotky koťátek, dostanete víc koček. Pokud vás motivují fitness fotky, dostanete víc selfíček z posilovny. Toho si můžete všimnout hlavně na stránce vyhledávání v mobilní verzi, na které vám Instagram navrhuje příspěvky, které by vás mohly zajímat. Síť dává přednost novějším příspěvkům, jestli na ni ale nechodíte tak často nebo příspěvky konkrétních účtů pravidelně komentujte a srdíčkujete, ukáže vám i starší fotky.
Pinterestové algoritmy
Pinterest je něco mezi vyhledávačem obrázků a sociální sítí (nástěnky a inspiraci můžete s lidmi sdílet, oni vás můžou sledovat a komunikovat s vámi). Stejně jako Instagram vám brzy začne ukazovat víc toho, co jste hledali nedávno (třeba svatební dorty nebo zahradní altánky). Bere ale při tom v úvahu kvalitu webové stránky, odkud obrázek pochází, a na kterou zpětně odkazuje. Pokud se obrázek líbil víc uživatelům nebo si lidé z dané stránky pravidelně ukládají piny (příspěvky na své nástěnky na Pinterestu), pak je větší šance, že se zobrazí i vám. Novota a aktuálnost nehrají roli, obrázky můžou odkazovat na zboží, které už je dávno vyprodané.
Twitterové algoritmy
Twitter kombinuje dva způsoby zobrazování obsahu. Nejdřív vám zobrazí příspěvky, které jsou podle něj pro vás nejzajímavější a nejpřínosnější. K výběru dojde podobně jako Facebook, algoritmus ohodnotí příspěvky od nejlepšího. Ve zbytku timeline vám ukáže posty více méně chronologicky, ale promíchá je i s placenými příspěvky nebo těmi, na které reagoval někdo z vašich přátel.
Youtubové algoritmy
YouTube zvýhodňuje tvůrce obsahu, kteří pro vás zveřejňují videa pravidelně (ideálně pokaždé ve stejný den a čas). Zohledňuje také sledovanost a velikost fanouškovské základny. Proto vás youtubeři ve svých videích nabádají nejen k lajkování videa, ale také k odběru celého kanálu. Z toho už vám asi dochází, že YouTube pro vás na rozdíl od ostatních sociálních sítí nevybírá úplně obsah na míru a že videa sama nemusí být vždycky přínosná nebo kvalitní. YouTube se kvalitu snaží hodnotit podle poměru reakcí líbí a nelíbí pod videem a podle toho, kam až diváci video dokoukali.
U řady sociálních sítí hraje roli i formát příspěvku. Řeč je jednak o rozměrech a rozlišení fotografií a videa, ale i o nových formátech, jako jsou stories, které v současné době sítě typu Instagramu nebo Facebooku podporují.
Podklady ke stažení
-
Infolist: Sociální sítě
Máš na sockách opravdu jen své přátele? Víš, kde jsou nejslabší místa tvých profilů?
Stáhnout soubor (file) -
V digitálním světě | Aktivita: Sociální sítě
Prostřednictvím aktivity s popisem fotografií se žáci učí rozlišovat, jaký obsah je nebo není vhodný pro veřejné sdílení na sociálních sítích. Zvažují rizika hrozící ze zveřejňování citlivých informací a postupně se zamýšlí nad výhodami a nevýhodami sociálních sítí.
Stáhnout soubor (file) -
V digitálním světě | Otázky a odpovědi: Sociální sítě
Otázky a odpovědi k dílu V digitálním světě: Sociální sítě
Stáhnout soubor (file)
Videa
-
V digitálním světě: Sociální sítě
Seriáloví sourozenci zakládají rodinný profil na sociální síti. Než se stačí rozkoukat, Kocour nasdílí veřejně své podařené selfíčko a na profilu se strhne lavina reakcí. Díky sociálním sítím jako jsou Facebook, Instagram nebo TikTok můžeme být v kontaktu se svou rodinou a přáteli. Stejně tak nám tyto platformy umožňují propojit se s novými lidmi a sledovat veřejně známé osobnosti. Na místě je však obezřetnost. Dřív, než cokoli zveřejním, je potřeba zamyslet se nad nastavením soukromí svého příspěvku.
Stáhnout soubor (video) -
V digitálním světě: Lajky na internetu
Kocour a Filip mezi sebou soutěží, kdo na sociální sítí získá víc lajků. Bude to Kocourovo nové „selfíčko“, nebo Filipovo roztomilé štěňátko? S lajky jako by se na internetu roztrhl pytel. Čím víc jich nějaká fotka nebo příspěvek má, tím spíš si myslíme, že se ostatním líbí. Jakou váhu jim ale ve skutečnosti přičítat, a opravdu každý, kdo něco lajkuje, tím touží vyjádřit, že se mu příspěvek líbí?
Stáhnout soubor (video) -
Jak se chovat bezpečně na sociálních sítích
Podívejte se na několik užitečných tipů a triků jak se chovat bezpečně na sociálních sítích.
Stáhnout soubor (video)