Zpět na webový portál

Jak na nás sociální sítě cílí a co tím sledují? (2/3)

Algoritmy na sociálních sítích nám vybírají příspěvky „přesně na míru“. Každá ze sociálních sítí ale své algoritmy staví trochu jinak. Neškodí podívat se jim pod ruce a zjistit víc. 

Facebookové algoritmy

Facebookový feedový koktejl příspěvků vzniká zhruba podle tohohle receptu: Nejdřív se podívej, jaké příspěvky jsou nově k dispozici. Porovnej to se vším, co už o uživateli víš. Na základě toho zkus předpovědět, které z novinek by ho mohly zajímat. Vybrané příspěvky oboduj od nejlepších (pro uživatele) po nejhorší a v daném pořadí mu je zobraz na timeline.

A je to! Zohledňuje se při tom i fakt, jak často na příspěvky reagujete lajky, komentáři nebo sdílením. Facebook obecně trochu víc upřednostňuje příspěvky od vašich přátel a ze skupin, které navštěvujete. Své porci reklamy se ale nevyhnete nikdy. Facebook navíc sleduje vaše chování nejen na sociální síti samotné, ale prostřednictvím cookies a tzv. Facebook pixelu i na dalších webech.          

Instagramové algoritmy

Co je dobré vědět a nezapomínat: majitelem Instagramu je Facebook. Z toho vyplývá, že algoritmy Facebooku a Instagramu jsou úzce provázané. Instagram vám servíruje, co chcete nejvíc. Pokud jste si prohlíželi fotky koťátek, dostanete víc koček. Pokud vás motivují fitness fotky, dostanete víc selfíček z posilovny. Toho si můžete všimnout hlavně na stránce vyhledávání v mobilní verzi, na které vám Instagram navrhuje příspěvky, které by vás mohly zajímat. Síť dává přednost novějším příspěvkům, jestli na ni ale nechodíte tak často nebo příspěvky konkrétních účtů pravidelně komentujte a srdíčkujete, ukáže vám i starší fotky.    

Pinterestové algoritmy

Pinterest je něco mezi vyhledávačem obrázků a sociální sítí (nástěnky a inspiraci můžete s lidmi sdílet, oni vás můžou sledovat a komunikovat s vámi). Stejně jako Instagram vám brzy začne ukazovat víc toho, co jste hledali nedávno (třeba svatební dorty nebo zahradní altánky). Bere ale při tom v úvahu kvalitu webové stránky, odkud obrázek pochází, a na kterou zpětně odkazuje. Pokud se obrázek líbil víc uživatelům nebo si lidé z dané stránky pravidelně ukládají piny (příspěvky na své nástěnky na Pinterestu), pak je větší šance, že se zobrazí i vám. Novota a aktuálnost nehrají roli, obrázky můžou odkazovat na zboží, které už je dávno vyprodané. 

Twitterové algoritmy 

Twitter kombinuje dva způsoby zobrazování obsahu. Nejdřív vám zobrazí příspěvky, které jsou podle něj pro vás nejzajímavější a nejpřínosnější. K výběru dojde podobně jako Facebook, algoritmus ohodnotí příspěvky od nejlepšího. Ve zbytku timeline vám ukáže posty více méně chronologicky, ale promíchá je i s placenými příspěvky nebo těmi, na které reagoval někdo z vašich přátel.

Youtubové algoritmy

YouTube zvýhodňuje tvůrce obsahu, kteří pro vás zveřejňují videa pravidelně (ideálně pokaždé ve stejný den a čas). Zohledňuje také sledovanost a velikost fanouškovské základny. Proto vás youtubeři ve svých videích nabádají nejen k lajkování videa, ale také k odběru celého kanálu. Z toho už vám asi dochází, že YouTube pro vás na rozdíl od ostatních sociálních sítí nevybírá úplně obsah na míru a že videa sama nemusí být vždycky přínosná nebo kvalitní. YouTube se kvalitu snaží hodnotit podle poměru reakcí líbí a nelíbí pod videem a podle toho, kam až diváci video dokoukali. 

U řady sociálních sítí hraje roli i formát příspěvku. Řeč je jednak o rozměrech a rozlišení fotografií a videa, ale i o nových formátech, jako jsou stories, které v současné době sítě typu Instagramu nebo Facebooku podporují.

Podklady ke stažení

Videa