Zpět na webový portál

Snapchat - základní zabezpečení a ochrana soukromí (7/7)

Oblíbenost Snapchatu kolísá. Jeden čas se zdálo, že zmizí v propadlišti dějin, ale podle statistik počet jeho uživatelů aktuálně spíš roste. Platí o i o českých uživatelích, přičemž Snapchat baví hlavně děti.

Základní nastavení

Pokud si Snapchat instalujete, dostanete výzvu k registraci a k ověření telefonního čísla pomocí SMS. Tím od vás aplikace získá e-mail, telefonní číslo a vyžádá si přístup do vašich kontaktů. Cílem je samozřejmě zjistit, kdo z vašich známých už službu používá. Zároveň se vás snaží přesvědčit, abyste ostatním poslali pozvánku do aplikace.

Na rozdíl od TikToku není váš profil defaultně nastavený jako „veřejný“. Přesto byste po prvním spuštění měli v sekci Settings (nastavení) zkontrolovat aktuální stav. Stejně jako u všech aplikací i tady se nastavení a možnosti zabezpečení v rámci pravidelných aktualizací neustále mění.

Settings (nastavení) najdete v profilu. Stačí klepnout na profilový obrázek v levém horním rohu a následně na ozubené kolečko v pravém horním rohu. Nastavení se dělí na sedm částí. Hned v první, My account (můj účet), můžete měnit údaje, které jste službě poskytli. Tady by vás měla zajímat hlavně možnost Two-Factor Authentication neboli dvoufaktorové ověření, které doporučujeme aktivovat.

V části Additional services (doplňkové služby) u položky Contact me zkontrolujte, kdo vás může kontaktovat přímo pomocí chatu, hovorů nebo „Snapů“. Pokud máte nastaveno Everyone (všichni), může vám napsat zprávu nebo poslat Snap kdokoliv cizí. Tomu zabráníte změnou na My Friends (moji přátelé). Stejně nastavte i následující možnost View My Story (kdo může vidět vaše příběhy).

Pokud však nechcete, aby vaše Příběhy viděli všichni přátelé, máte na výběr možnost Custom, kde lze vytvořit seznam těchto lidí. Pokud byste chtěli své Příběhy sdílet jen pro pár vybraných přátel, musíte se vrátit zpět do svého profilu, kde najdete tlačítko +Private Story (soukromý příběh). Pozor, jestliže do svého Příběhu přidáte nějaký obsah a až poté změníte nastavení Příběhu tak, aby jej viděli pouze přátelé, budou ostatní lidé stále moci vidět snímky, které jste zveřejnili ještě před provedenými změnami.

Všichni uživatelé Facebooku nebo Instagramu nepochybně znají funkci, která jim doporučuje přidat si do seznamu Přátel uživatele, které pravděpodobně znají. Snapchat to umí také, avšak jako jedna z mála sociálních sítí umožňuje tuto funkci deaktivovat. Naleznete v nabídce „See Me in Quick Add“.

Geolokace, oprávnění a personalizované reklamy

V minulosti se na Snapchat strhla kritika za to, že po jedné z aktualizací svým uživatelům automaticky aktivoval funkci určování polohy, aniž by je na to upozornil. Ostatní uživatelé vás tak mohli za pomoci mobilního telefonu snadno vypátrat. Stačilo otevřít tzv. „Snap Map“ a hned bylo jasné, odkud přidáváte své Příběhy. Tato chyba byla opravena, ovšem pro jistotu si otevřete položku See My Location a ujistěte se, že máte aktivní Ghost Mode.

Podobně jako TikTok i Snapchat nabízí možnost deaktivovat personalizované reklamy. Jde o reklamní sdělení, která jsou pro daného uživatele tzv. šitá na míru, neboť umělá inteligence vyhodnocuje chování jednotlivých uživatelů v prostředí aplikace a výsledná data poskytuje inzerentům. Jde však o data, která Snapchat pro běžné fungování nepotřebuje. Proto doporučujeme personalizované reklamy vypnout. Bohužel, deaktivací se reklamy zobrazovat nepřestanou. Klepněte na možnost Ads -> Ad Preferences a zrušte vybrané možnosti.

Dostáváme se ke třetí části Privacy (soukromí). Zde lze vymazat všechny konverzace, historii vyhledávání nebo historii toho, kde jste se pohybovali. Pod možností Permissions (oprávnění) najdete všechna oprávnění, která jste aplikaci udělili, tzn. přístup k fotoaparátu, seznamu kontaktů, uložišti, případně mikrofonu apod.

Jestli ale Snapchat používáte dlouhodobě, možná si už ani nepamatujete, co vše jste v rámci aplikace sdíleli nebo jaké všechny informace jste společnosti poskytli. Dobrou a zároveň trochu znepokojivou zprávou je, že všechny tyto informace si můžete zpětně vyžádat. Stačí otevřít položku My Data a podat žádost -> SUBMIT REQUEST. Přibližně do 24 hodin budou data zpracována.

 

Podklady ke stažení

Videa