Zpět na webový portál

Co by učitelé měli vědět o kyberšikaně (6/6)

Stejně jako klasická šikana, i kyberšikana vzniká nerovnováhou sil ve skupině. Proto je potřeba primárně řešit hlavně vztahy mezi zúčastněnými. Zákaz používání mobilních telefonů ve vyučování toho moc nevyřeší. Případnou kyberšikanu jen odsune na dobu, kdy děti nesedí ve třídě. Šikana může probíhat i v počítačových hrách nebo v desítkách mobilních aplikací, o kterých dospělí často ani nevědí. Aplikace jako Snapchat nebo Instagram, kde nahrávané fotky, videa a stories automaticky mizí nebo se ztratí v záplavě dalších příspěvků navíc ztěžují případné dohledání důkazů.

Hodně důležité je, aby se i pouhé podezření začalo co nejdříve, v klidu a důsledně řešit. Čím déle šikana běží, tím horší má následky.

Neřešit kyberšikanu může mít pro školu právní dopady, stejně jako neřešit klasickou šikanu. To, že kyberšikana není vidět, neznamená, že je možné zprostit se odpovědnosti.

Kyberstalking a šikana

Obtěžování a pronásledování oběti spojené s intenzivním voláním, prozváněním, psaním zpráv. Útočník se chová jako lovec a oběť je pro něj kořist.

PŘÍBĚH: Gábina chodila s Petrem. Když se s ním rozešla, Petr se s rozchodem nemohl smířit a začal ji doslova bombardovat různými zprávami. Prosil, ať se k němu vrátí, vyhrožoval jí, urážel ji, pomlouval ji před jejími známými, vyhrožoval, že sobě i jí fyzicky ublíží, obtěžoval i její rodiče a známé, neustále jí telefonoval.

Kvízy

Podklady ke stažení