Využití rozšířené reality ve vzdělávání (3/5)
Rozšířenou realitu lze využít pro zvýšení efektivity výuky. Žáci mnohem rychleji chápou nové učivo a dokáží se lépe soustředit na učitelův výklad. To samozřejmě ulehčuje práci i učiteli. Podle výzkumů si studenti, kteří využívají AR, lépe pamatují nové informace, než studenti využívající pouze tradiční výuková média (tištěná kniha nebo video). Nespornou výhodou je i motivace studentů, kteří dávají přednost technologiím jako je právě AR před těmi tradičními.
Mezi to nejlepší na trhu bezesporu patří vzdělávací aplikace Corinth. V této vizuální knihovně nalezneme přes 1400 výukových interaktivních 3D modelů pro základní a střední školy. Nejde pouze o modely do výuky lidské, zvířecí a rostlinné biologie. Tato učební pomůcka najde své uplatnění i ve výuce chemie, fyziky, matematiky, geologie, astronomie, paleontologie nebo dějepisu. Kromě klasických ovládacích prvků jako u předchozích aplikací, Corinth nabízí funkce slepé mapy pro testování znalostí, možnost k modelům vkládat vlastní poznámky, integraci s MS Office pro použití modelů v prezentacích apod. Aplikace je na Microsoft Store zdarma, avšak obsahuje pouze čtyři modely. K zobrazení všech je potřeba dokoupit licenci.
Jako zpestření pro výuku přírodopisu či zeměpisu se nabízí aplikace Quiver. Po jejím nainstalování je potřeba stáhnout z webových stránek speciální markery (obrázek s jedinečným vzorem) a ty vytisknout. Jsou to různé omalovánky jako například mapa světa, vesmírná tělesa, živočichové apod. Některé jsou zdarma, jiné za poplatek. Vytištěné markery lze vybarvit a jejich 3D modely se na displeji objeví ve stejných barvách jako na papíře. Některé markery simulují specifické procesy (sopka a její výbuch) nebo jsou doplněny o další funkce (u modelu Země je možné střídat den a noc). Opět nechybí základní informace k jednotlivým objektům.
Nejen vy výuce fyziky či geografie lze využít aplikaci Sky Map nebo Star Chart, s jejíchž pomocí se uživatel bude lépe orientovat ve vesmíru. Stačí využít mobilní telefon nebo tablet s GPS, ten namíříme na oblohu a na displeji se zobrazí nejrůznější planety, souhvězdí či galaxie. Netřeba se omezovat pouze viditelnou oblohou. Pokud naše zařízení skloníme k zemi, aplikace budou stále zobrazovat vesmírné objekty, které mohou být právě viditelné na jižní polokouli. Aplikace Star Chart má i několik zajímavých funkcí, např. „cestování v čase“. Pokud si nastavíte požadované datum, na displeji vašeho zařízení se ihned zobrazí vesmírná tělesa v postavení, které odpovídá konkrétní době. Opět vše vidíte před sebou (příp. pod sebou) na obloze. Nechybí ani základní informace o těchto tělesech nebo údaje typu: vzdálenost Země od Slunce, teplota jádra či síla gravitace.
Velice propracovaná, avšak placená je aplikace Human Anatomy Atlas 2020: Complete 3D Human Body. Ta nabízí virtuální laboratoř s kompletní anatomii člověka. Uživatel má k dispozici tisíce 3D modelů, které lze otáčet, přibližovat, oddalovat a zkoumat jednotlivé vrstvy či kompletní soustavy. Můžete si tak položit na stůl virtuální tělo a celé jej rozebrat. Vše je doplněno o podrobné informace. Podobně je na tom aplikace Complete Anatomy Platform 2020, která je v základu zdarma. Bohužel, u obou aplikací chybí podpora českého jazyka.
Rozšířenou (či smíšenou) realitu lze do výuky integrovat celou řadou způsobů. Komě využití konkrétních aplikací lze vytvářet vlastní obsah. Představme si například běžnou papírovou učebnici, kterou snadno přeměníme pomocí tabletu v interaktivní materiál zahrnující video, zvuk i 3D.
Pokud není přímo v našich možnostech vytvářet vlastní učební pomůcky a učebnice, lze zakoupit již existující knihy a encyklopedie. Za zmínku stojí česká aplikace FyzikAR 7. Pomůcka, která si dala za cíl zefektivnit výuku, je interaktivní učebnice určená pro 7.třídu, která zábavným způsobem vysvětluje základní principy fyzikálních zákonů. Obsahuje sadu pracovních listů a přes 40 animací doplněných o texty, obrázky a úkoly, jakožto příklady z reálného života. Pomůcku lze volně zapojit do výuky, případně ji doplnit o vlastní aktivity.