Zpět na webový portál

Co nás tak láká na online výzvách (1/3)

Online výzvy motivují k různým činnostem. Některé jsou i pozitivní (např. charitativní nebo humorné). Převažují spíš ty negativní, které hecují k nebezpečným dobrodružstvím. A právě ony jsou hlavně pro děti a teenagery nejlákavější. A nejrychleji se šíří.  

Nebezpečné challenges jsou oblíbené kvůli adrenalinu, a taky proto, že člověku vynesou spoustu lajků navíc. Připočtěme lákavý nárust sdílení bez ohledu na to, jestli odvážlivec výzvu „dá“ – což se stává málokdy, protože většinu výzev nejde splnit a neublížit si – a dostáváme smrtící koktejl. Kde jsou diváci, performer se vždycky najde. A na prohru někoho cizího se nakonec rádi se škodolibostí podíváme všichni.

Většina výzev se záhy ztratí v hlubinách internetu a zasáhne jen potenciálně malý okruh lidí. Stačí ale, aby se o výzvě odněkud dověděla média nebo influencer a je z ní virální hit. U pozitivních výzev to samozřejmě nevadí, naopak. Je skvělé, když se do nich zapojí třeba i známé osobnosti nebo nadnárodní společnosti v rámci sebepropagace. U těch negativních a nebezpečných už to může být problém. Pojďme se podívat, jak je od sebe rozeznat.  

8 tipů, jak přežít online výzvy

1. Používejte zdravý rozum. Alkohol, extrémně pálivé koření nebo chemikálie prostě do některých částí těla nepatří.   

2. Přiznejte si pravdu. Pokud výzvu na videích nikdo bez úhony nedal, na 99,9 % se to nepovede ani vám. A tak není potřeba to zkoušet.

3. Spočítejte si, jestli těch pár lajků stojí za bolest a následky, které s sebou challenges nesou.

4. Když už máte potřebu se zapojit, dejte přednost prospěšným výzvám. Lajky za ně dostanete taky, a navíc pomůžete dobré věci.

5. Zapojte se s kamarády do kreativních skupinových výzev. Jsou bezpečné a zábavné.

6. Součástí výzvy by nikdy neměl být nátlak, vydírání nebo vyhrožování.

7. Výzvou byste nikdy neměli ublížit sobě ani nikomu jinému, poškozovat cizí majetek nebo ohrožovat veřejné zdraví.

8. Nenechte to být. Výzvy, které vedou k nebezpečnému chování nebo dávají špatný příklad, můžete na sociálních sítích nahlásit jako závadný obsah.   

 

Podklady ke stažení