Co je virtuální realita? (1/7)
V posledních letech zažívají masivní nárůst systémy virtuální reality (VR), které umožňují vstoupit do interaktivního trojrozměrného prostředí založeného buď na reálných základech, nebo je vytvořeno uměle.
Hlavním úkolem rozhraní je co nejvíce přiblížit počítačem vytvořené prostředí reálné skutečnosti tak, jak ho zachycují naše smysly. V tomto 3D prostředí se uživatel může pohybovat prostřednictvím speciálních brýlí (tzv. headsetů). Ačkoli se virtuální realita využívá zejména pro zábavu (např. v rámci herního či filmového průmyslu), je aktivně využívána také ve zdravotnictví (3D modely orgánů, odstraňování fóbií v psychiatrii, simulování operací), v architektuře (vizualizace staveb, městských částí), v armádě (nácvik rizikových situací, trénink) apod.
Základem VR bývají nejčastěji speciální brýle, které jsou propojeny s počítačem nebo mobilním telefonem a které uživateli promítají stereoskopický obraz umožňující 3D zážitek. Zároveň je VR doplněna o senzory, které sledují pozici a polohu hlavy (podle které korigují obraz v brýlích). Abychom mohli interaktivně 3D svět ovládat, jsou tyto headsety doplněny o senzory do rukou.